dc.contributor.author | Mattaraia, Fabiana de Paula Lima Isaac | |
dc.coverage.spatial | Ribeirão Preto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2025-02-05T11:29:47Z | |
dc.date.available | 2025-02-05T11:29:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unaerp.br//handle/12345/506 | |
dc.description | This Master's dissertation has as main objective to verify the constitutional guarantees of limitations to passive subjection to administrative improbity, as well as its effectiveness before the praxis of the most recent Courts. The study method consists of deductive research, based on jurisprudential survey, as well as national and foreign doctrine on the subject, carrying out a
critical analysis to answer the questions arising from the respective problematization. The analysis of Ad-ministerial Improbity refers mainly to the confidence of public administrators that is protected by the Constitution of the Republic currently in force in its article 37, obliging them to obey the principles of legality, impersonality, morality, publicity and efficiency. The scientific
importance of the theme is justified by the severity of the legal consequences brought to the authors of the conducts that are considered to be unfair, as stipulated in the Administrative Improbity Law, of nº. 8,429 / 92, in spite of the fact that it has a generic and exemplary character, bringing "blank" rules, as well as controversies existing up to the moment, about its legal nature. In addition, there is an omission in the text of the Administrative Improbity Law in relation to the subjective elements, intent and guilt, necessary for its classification, depending on jurisprudential understandings, regarding this criterion. It was concluded that the system of tutelage of the theme, as it stands, represents a real disincentive to the public agent in the exercise of his functions, due to the high risk, as well as to the individuals who, through public tenders, provide services in public works. The action of administrative improbity inserts its taxpayers in the context of stigmatizing effects, often irreparable, in the course of the action, as
well as later, demonstrating that a legislative change is necessary to guarantee criteria for the judgment of such actions, bringing greater legal security to those who can subject themselves to these types of actions. | pt_BR |
dc.description.abstract | Esta dissertação de Mestrado tem por objetivo principal verificar as garantias constitucionais de limitações à sujeição passiva à improbidade administrativa, bem como sua efetividade diante das práxis dos Tribunais mais recentes. O método de estudo consiste em pesquisa dedutiva, baseada em levantamento jurisprudencial, bem como da doutrina nacional e estrangeira acerca
do tema, realizando-se uma análise crítica para responder às indagações provenientes da problematização respectiva. A análise da Improbidade Administrativa se refere principalmente à confiança aos administradores públicos que é protegida pela Constituição da República atualmente vigente em seu artigo 37, obrigando-os à obediência aos princípios da legalidade, impessoalidade, moralidade, publicidade e eficiência. A importância científica do tema se justifica pela severidade das consequências jurídicas trazidas aos autores das condutas que sejam consideradas ímprobas, conforme estipulado Lei de Improbidade Administrativa, de nº. 8.429/92, em que pese esta possuir caráter genérico e exemplificativo , trazendo normas "em branco", bem como controvérsias existentes até o momento, acerca de sua natureza jurídica. Além disso, há omissão no texto da Lei de Improbidade Administrativa em relação aos elementos subjetivos, dolo e culpa, necessários para sua tipificação, a depender de entendimentos jurisprudenciais, acerca desse critério. Concluiu-se que o sistema de tutela do tema, como se encontra, representa verdadeiro desestímulo ao agente público no exercício de suas funções, em virtude do alto risco, bem como dos particulares que, através de licitações, prestem serviços em obras públicas. A ação de improbidade administrativa insere seus sujeitos passivos em contexto de efeitos estigmatizantes, muitas vezes irreparáveis, no decorrer da ação, bem como posteriormente, demonstrando que é necessária mudança legislativa que garanta critérios para o julgamento de tais ações, trazendo maior segurança jurídica aos que podem sujeitar-se a estes tipos de ações. | pt_BR |
dc.format.extent | 132 f. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Improbidade administrativa | pt_BR |
dc.subject | Servidores públicos | pt_BR |
dc.subject | Garantia (Direito) | pt_BR |
dc.title | Limites à sujeição passiva na improbidade administrativa : dicotomia entre a arquitetura garantista e praxis dos Tribunais | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisor | Silveira, Sebastião Sérgio da | |