dc.contributor.author | Donegá, Ricardo Angelotti | |
dc.coverage.spatial | Ribeirão Preto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-12-12T18:14:11Z | |
dc.date.available | 2024-12-12T18:14:11Z | |
dc.date.issued | 2023 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unaerp.br//handle/12345/481 | |
dc.description | The Legal Amazon region faces deforestation challenges, especially in Rondônia, which lost 35% of its area between 1985 and 2021. Environmental Education (EE) has gained importance since the 1950s due to social pressures and government policies concerned about the future of the planet and its resources. In Brazil, Law No. 9,795/99 established the National Policy on Environmental Education (NPEE), and Resolution CNE/CP No. 2/2012 created the National Curricular Guidelines for Environmental Education (NCGEE), highlighting the concern for the environment as an indicator of citizen education within Higher Education Institutions (HEIs). The aim of this study was to identify EE practices in HEIs in the state of Rondônia. Through a descriptive research approach with a qualitative-quantitative focus, all 21 HEIs in the state were surveyed via their websites and documentary analysis. A classification model of HEIs regarding EE practices was created to construct a mapping with 10 indicators obtained from the literature review. Seven HEIs were identified with non-existent EE practices, 13 with emerging practices, and only one with developed practices, far from what should be expected given the state's context and deforestation history. Only one HEI presented actions or programs related to EE with a focus on combating deforestation and the Sustainable Development Goals (SDGs). Only Indicator 2 - connection between theoretical knowledge and socio-environmental practices - obtained a minimum score. Indicator 10 - actions that transcend the National Curricular Guidelines considering practices - obtained a score of zero, indicating a lack of innovation in EE by HEIs. Historical data showed that the evolution of the number of HEIs in the state in relation to deforestation is linear, raising questions about the role of HEIs as agents of change. | pt_BR |
dc.description.abstract | A Amazônia Legal enfrenta desafios de desmatamento, especialmente em Rondônia, que perdeu 35% de sua área entre 1985 e 2021. A Educação Ambiental (EA) desde a década de 1950 ganhou importância devido as pressões sociais e políticas governamentais preocupadas com o futuro do planeta e seus recursos. No Brasil, a Lei nº 9.795/99 definiu a Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA) e a Resolução CNE/CP nº 2/2012 criou as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Ambiental (DCNEA), evidenciando a preocupação com o meio ambiente, como indicador da formação cidadã, no escopo das Instituições de Ensino Superior (IES). O Objetivo desse trabalho foi identificar as práticas de EA nas IES do Estado de RO. Por meio de uma pesquisa descritiva com abordagem quali-quantitativa, foram abordadas por levantamento via websites e análise documental as 21 IES do Estado. Foi criado modelo de classificação das IES quanto ás práticas de EA para construção do mapeamento com 10 indicadores obtidos da revisão bibliográfica. Identificou-se 7 IES com práticas inexistentes em EA, 13 emergentes e, apenas, uma desenvolvida, muito aquém do que deveriam estar; considerando o contexto do Estado e o histórico de desmatamento. Apenas uma IES apresentou ações ou programas ligados a EA com foco no combate ao desmatamento e aos ODS. Apenas o indicador 2 - conexão entre os saberes teóricos e as práticas socioambientais, obteve escore mínimo. O indicador 10 - ações que transcendem as DCN considerando as práticas obteve escore zero, apontando que não existe inovação evidenciada em EA por parte das IES. Os dados históricos apontaram que a evolução do número de IES no Estado frente a evolução do desmatamento, é linear, trazendo reflexões sobre a função das IES como agente de mudança. | pt_BR |
dc.format.extent | 116 f. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Educação ambiental - Rondônia (Estado) | pt_BR |
dc.subject | Amazônia - Brasil | pt_BR |
dc.title | Práticas da educação ambiental : um mapeamento em Instituições de Ensino Superior do Estado de Rondônia | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.advisor | Ismail, Isadora Alves Lovo | |